גנטיקה של מחלות נפש – ממי זה עובר והאם צריך להיות מודאגים?

אם יש לך הפרעה נפשית ושקלת להביא ילדים לעולם או שכבר יש לך ילדים, אחת השאלות שאתה בטח שואל את עצמך היא האם אתה יכול להעביר לילדך את ההפרעה הנפשית שלך.

במאמר זה נסביר על המרכיב התורשתי של הפרעות נפשיות ועל האופן בו הן עשויות לעבור בתורשה.

 

איך ניתן לאבחן הפרעות נפשיות והאם ניתן לצפות מראש את הופעתן

רופאים מאבחנים הפרעות נפשיות על סמך התסמינים של המטופל. הרופאים משתמשים במדריך האבחון והסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות, המהדורה החמישית (DSM-5) כדי לאבחן הפרעות נפשיות. אין בדיקות גנטיות המאשרות חד משמעית אבחנה של הפרעה נפשית.

מכיוון שנסיבות אישיות, חוויות חיים סובייקטיביות וסביבה ממלאים תפקיד חשוב בהתפתחותן של הפרעות נפשיות, אף בדיקה גנטית לא תוכל לדעת בוודאות מוחלטת מי יפתח הפרעה נפשית ומי לא.

 

זה קורה במשפחות הכי טובות? על המרכיב התורשתי של הפרעות נפשיות

הסיכוי שאדם יסבול מהפרעה נפשית ספציפית הוא גבוה יותר אם בני משפחה אחרים סובלים מאותה הפרעה נפשית.

למרות שהפרעה נפשית עשויה לעבור במשפחה, יתכנו הבדלים ניכרים בחומרת הסימפטומים בקרב בני המשפחה. המשמעות היא שלאדם אחד במשפחה יתכן מקרה קל, בעוד שלמישהו אחר יהיה מקרה קשה יותר של ההפרעה הנפשית. עם זאת, הפרעות נפשיות אינן עומדות בדפוסי ירושה אופייניים.

 

הפרעות נפשיות תלויות במגוון גורמים שונים

מרבית ההפרעות הנפשיות נגרמות על ידי שילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים מרובים. זה נקרא ירושה מולטי פקטוראלית.

קיים מגוון רב של בעיות רפואיות שכיחות, כמו סוכרת מסוג 2, השמנת יתר, וכן אסטמה, אשר עוברות בירושה מולטיפקטוריאלית. אף שמאמר זה עוסק באופן ממוקד במרכיב הגנטי של מחלות נפש, חשוב להבין כי קיים מכלול של גורמים שמשחקים תפקיד בהתהוותה של הפרעה נפשית.

 

על הגורמים הגנטיים למחלות נפש

גורמים גנטיים התורמים להתפתחות הפרעות נפשיות כוללים:

  1. ויסות אפיגנטי: אפיגנטיקה הינו תחום בחקר הביולוגיה העוסק באופן בו אדם מגיב לגורמים סביבתיים שונים כתלות בגנים שהוא נושא. הויסות האפיגנטי של אדם עשוי להשפיע על הפוטנציאל של אדם לפתח הפרעה נפשית כתוצאה מן החשיפה לגורמים סביבתיים שונים. אולם האפיגנטיקה של אדם אינה קבועה לאורך זמן. המשמעות היא שגן לא תמיד "פועל" או "כבוי". חייב להיות השילוב הנכון בין גורמים סביבתיים לוויסות אפיגנטי על מנת שתתפתח הפרעה נפשית.
  2. מגוון גנטי: ההבדלים ב- DNA של בני אדם שונים (פולימורפיזם גנטי), הם מה שהופך אותנו לייחודיים כפרטים. פולימורפיזם בלבד לא יביא להתפתחות הפרעה נפשית. עם זאת, השילוב של החתימה הגנטית שלנו עם גורמים סביבתיים מסוימים, עשוי להוביל להתפתחות הפרעה נפשית.  גם שינויים בגן יחיד עשויים להוביל להתפתחות הפרעה פסיכיאטרית, אולם מצב זה הוא נדיר יחסית.

 

ממי הפרעות נפשיות עוברות והאם צריך להיות מודאגים?

הפרעות נפשיות הן תוצר של גורמים גנטיים וסביבתיים כאחד.  אין "מתג" גנטי בודד שהפעלתו גורמת להופעת הפרעה נפשית.

לכן קשה לרופאים לקבוע את הסיכון של האדם לרשת הפרעה נפשית מהוריו או להעביר את ההפרעה לילדיו. הגורמים להפרעות נפשיות הם מורכבים, והתפתחותן תלויה במעורבות של גנים רבים לצד גורמים סביבתיים שקשה לצפות מראש.

לפרטים נוספים על הפרעות נפשיות, הגורמים להן ודרכי הטיפול, בקרו באתר: https://rosh-bari.co.il

 

ראש ושכל מתפוררים

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
רוצים לרכוש במחיר מוזל ?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עורכי דין
כללי

מהם יחסי תלות?

היכרות עם מאפיינים שונים של יחסי תלות יכולה לעזור לגברים ונשים למצות את הזכויות שעומדות לרשותם כחוק. במאמר הבא נסביר מה הביסוס המשפטי לתביעה בגין יחסי תלות  ועם מי אפשר

דוקטור
מידע למבוגרים

האם יש טיפולים לשפיכה מהירה המקובלים בתורה?

מימי קדם הדגישה המסורת היהודית את חשיבות ההנאה והסיפוק המיניים. התורה מכילה חוקים ותקנות רבים הנוגעים ליחסי מין, והרבנים פירשו אותם בפירוט רב. נושא ספציפי אחד שנדון בהרחבה הוא זה